Na Slovensku tvorí generácia Z približne 16 % populácie. Na zamestnávateľov je preto vyvíjaný tlak, aby sa mladým zapáčili. Na čo by sa zamestnávatelia mali pripraviť a aké stratégie by mali zvoliť?
Talent Shortage 2025 a generácia Z ako kľúčový zdroj pracovnej sily
Podľa nedávneho prieskumu Talent Shortage 2025 až 73 % zamestnávateľov na Slovensku zápasí s nedostatkom talentov pri obsadzovaní pracovných pozícií. Generácia Z, ktorá práve vstupuje na trh práce, sa preto stáva veľmi dôležitým zdrojom pracovnej sily, o ktorý budú zamestnávatelia bojovať. Firmy sa budú musieť naučiť pracovať s generáciou Z a pochopiť, čo ich motivuje, v akom prostredí chcú pracovať a čo od zamestnávateľa očakávajú.
Generácia Z, teda ľudia narodení v rokoch 1996 až 2012, sa stávajú kľúčovou súčasťou pracovného trhu. Podľa dát Štatistického úradu SR v roku 2023 pracovalo 360-tisíc ľudí vo veku 15 až 29 rokov. Celkový počet predstavoval 2,61 milióna pracujúcich. Táto generácia, ktorá vyrástla v digitálnej dobe, prináša nové hodnoty a očakávania, ktoré musia firmy zohľadniť, aby v budúcnosti nestratili cenný zdroj pracovnej sily. Ich životný štýl a pracovná morálka sa odlišujú od predchádzajúcej generácie mileniálov a sú diametrálne rozdielne od generácie tzv. boomerov. Až 88 % zamestnancov z generácie Z tvrdí, že udalosti, ktoré zažili pri vstupe do dospelosti, ako napríklad pandémia, ovplyvnili ich očakávania od práce.
Nábor a zvyšovanie kvalifikácie a rekvalifikácie pracovníkov generácie Z je hlavnou prioritou zamestnávateľov na svete – až 28% z nich tak uviedlo. „Generácia Z je pre nás kľúčová. Prinášajú nové nápady a energiu, ktoré sú pre našu firmu neoceniteľné. Aby sme ich prilákali, zameriavame sa na úprimnosť, inovácie a zmysluplné príbehy.
Generácia Z určuje nový trend. Čo znamená Conscious Unbossing ?
Generácia Z odmieta tradičné firemné hierarchie. Podľa tejto mladej generácie by vedúci nemal byť symbolom autority a nadradenosti. Naopak, uprednostňujú zdieľanú zodpovednosť a menšiu kontrolu. Riaditeľa chcú vnímať ako mentora, ktorý im poradí, keď budú potrebovať, ale nebude im nič prikazovať ani ich nadmerne kontrolovať. Čoraz viac sa ukazuje, že pre mladých je dôležité, aby boli vnímaní ako rovnocenní partneri, než aby vykonávali len to, čo im je nariadené. Na zamestnávateľov bude vyvíjaný ďalší tlak, aby sa tomuto trendu prispôsobili a neuzavreli si dvere pred dôležitou pracovnou silou.
Generácia Z dáva prednosť zmysluplnej práci, finančné ohodnotenie je pre ňu však stále dôležité
Viac ako 75 % respondentov z generácie Z uviedlo, že pri výbere zamestnávateľa kladú dôraz na firemné hodnoty a kultúru. Príslušníci generácie Z uprednostňujú zmysluplnú prácu pred vysokým platom viac ako predchádzajúce generácie a očakávajú od zamestnávateľov transparentnosť, autenticitu a silné hodnoty, vrátane environmentálnej a sociálnej zodpovednosti. Pre organizácie bude preto čoraz dôležitejšie, aby si budovali svoju povesť v týchto oblastiach, pretože mladí ľudia sú zvyknutí získať podrobné informácie o firmách. Pre mladých pracovníkov je zodpovednosť firiem a dopad ich podnikania na životné prostredie stále dôležitejším kritériom pri výbere zamestnávateľa.
Takmer polovica zamestnancov generácie Z plánuje v priebehu nasledujúcich šiestich mesiacov opustiť svoju súčasnú pracovnú pozíciu. V práci sú vystavení veľkému stresu
Podľa globálneho prieskumu spoločnosti ManpowerGroup odpovedalo 47 percent pracujúcich respondentov z generácie Z, že nie sú spokojní so svojou súčasnou pozíciou a plánujú v nasledujúcom polroku odísť. 34 % verí, že budú nútení opustiť súčasné pozície.
Zamestnávatelia podľa nášho prieskumu pristupujú k rôznym stratégiám, ako si udržať mladých pracovníkov a zostať pre nich atraktívnym zamestnávateľom. Niektorí zlepšujú technologické nástroje (76 %) alebo sa zameriavajú na zlepšenie pohody pracovníkov a zníženie stresu na pracovisku (75 %). V prieskume Talent Barometer, ktorý ukazuje, ako sa zamestnanci cítia v práci, odpovedalo 52 % príslušníkov generácie Z, že sa na pracovisku stretli s vysokou mierou stresu. Pre porovnanie, iba 33 % ľudí z generácie Baby Boomers uviedlo, že stres v práci zažívajú každý deň.
Či sa nám to páči alebo nie, generácia Z a jej odlišný životný štýl, ktorý sa odráža aj na vzťahu k práci, mení pracovný trh a s ním aj fungovanie a nastavenie firiem, náborové stratégie či štruktúru benefitov. V niektorých sektoroch, ako napríklad IT alebo telekomunikácie, sú na túto generáciu Z pripravení, v ďalších sektoroch, ako napríklad výroba, bude ťažké požiadavky generácie Z plniť. Jedno je isté, budúcnosť práce čakajú veľké zmeny, na ktoré sa budú musieť zamestnávatelia pripraviť. Spolupráca medzi generáciami, efektívne vzdelávanie a investície do inovácií budú kľúčové pre to, aby generácia Z naplno využila svoj potenciál a dokázala udržať hospodársku rovnováhu.