Urobte skvelý prvý dojem - ManpowerGroup Slovensko │ personálna agentúra s centrálou v Bratislave

Späť na všetky články Doba čítania článku 6 minút

Urobte skvelý prvý dojem

Určite ste už počuli, že nemáte dať na prvý dojem, či nemáte súdiť knihu podľa obalu. S týmto výrokom plne súhlasím, ale funguje to tak aj v…

Určite ste už počuli, že nemáte dať na prvý dojem, či nemáte súdiť knihu podľa obalu. S týmto výrokom plne súhlasím, ale funguje to tak aj v praxi? Myslíte si že personalista nedá na prvý dojem vo výberovom procese? Či už sa niekto snaží ignorovať prvé pocity, alebo nie, prvý dojem je veľmi dôležitý, pretože každý človek má tendenciu subjektívne sa rozhodovať a veriť svojim pocitom. Nie je to však zlé. Pretože tento poznatok môžete využiť vo svoj prospech. 

 

S prvým dojmom sa stretávame denne. Či už sme v obchode, kde dojem tvorí predajňa, pozdravenie predavača, alebo sa prvýkrát stretneme s človekom, ktorého nepoznáme. Skúste si rozpamätať, čo vám tvorí toto vnímanie. Môže to byť oblečenie, pozdrav, podanie ruky, či celkové vystupovanie. Od prvého momentu narábame s tými informáciami, ktoré aktuálne máme. Preto je to dôležité aj pri výberovom procese.

Kde robíte prvý dojem pri hľadaní práce?

Pri hľadaní zamestnania zohráva prvý dojem dôležitú rolu hneď niekoľkokrát, podľa toho, ako sa posúvate vo výberovom procese. Či už ide o životopis, sprievodnú správu, úvodný telefonát, pohovor, druhé kolo s nadriadeným a podobne. Je vhodné si naplánovať, kde a ako chcete zaujať. Dobré je však začať od začiatku, a to životopisom a sprievodným textom. 

Životopis 
Keď si tvoríte životopis a chcete byť iný, musí tak aj vyzerať. V životopise je pravdaže dôležitý obsah a to, či sa na danú pozíciu hodíte. No keď hovoríme o prvom dojme, životopis musí byť pekný, originálny a zaujímavý. Predstavte si, že ste personalista a dostali ste 20 životopisov. Všetky sú obsahovo podobné. Pätnásť životopisov využije šablónu z Profesie, štyri sú napísané vo Worde. Ako by mal vyzerať ten váš? Netvrdíme, že CV z Profesie je zlé. No ak chcete zaujať, musí to byť niečo výnimočné.
Teraz ale prakticky. Dnes na internete nájdete množstvo šablón, softvérov a podobne, kde si môžete spraviť profesionálne vyzerajúci životopis, ktorý bude iný. Ak to chcete vyšperkovať a naozaj vám záleží na danej pozícii, tak sa môžete rozhodnúť pre niečo odvážne a spraviť si napríklad životopis do obalu od čokolády a poslať čokoládu na HR oddelenie do spoločnosti. 

Sprievodný text 
Táto sekcia je častokrát podceňovaná kandidátmi, čo sa dá opäť využiť na vytvorenie pozitívneho prvého dojmu. Väčšina životopisov chodí bez akéhokoľvek sprievodného textu. Tá menšia časť chodí veľakrát s generickým textom, ktorí kandidáti posielajú všetkým. Niečo v zmysle „Dobrý deň, v prílohe vám posielam môj životopis“. Toto je častý problém aj motivačného listu. Tento sprievodný text však môže nahradiť motivačný list. Ak však bude obsahovať iba neurčité informácie, nemá veľkú hodnotu.
Namiesto toho si pozrite danú spoločnosť, napíšte, prečo by ste chceli robiť v spoločnosti, čo konkrétne vás zaujalo. Píšte čo najviac konkrétne. Takýto text vám môže priniesť veľa plusových bodov.

Kreativita vám pomôže 

Kreativita je veľmi obľúbený termín v životopisoch. Veľa ľudí o sebe tvrdí, že sú kreatívni. Tu je príležitosť ukázať, či je to naozaj tak. Ale ak si to o sebe nemyslíte, nemusíte sa báť. Nie je to stratené, iba potrebujete inšpiráciu. 

Ak by som to mal obrátiť, skúsme sa pozrieť, čo je to vlastne tá kreativita. Je to originálny nápad, ktorý tu ešte nebol? Nie tak celkom. Žiadny človek nie je tabula rasa (nepopísaná tabuľa), pretože sme za náš život v interakcii s množstvom informácií, nápadov, produktov a podobne. Kreativita je schopnosť využiť tieto informácie v reálnom čase a pretaviť ich do nápadu, ktorý môže byť originálny, no je zozbieraný zo súboru rôznych informácií, ktoré sa väčšinou prelínajú.  

To znamená, že ak si nevieme spojiť tieto informácie a poznatky do nášho nápadu, treba zapojiť internet, na ktorom je množstvo informácií, a nechať sa inšpirovať. Ideálne je pozrieť si zahraničné webstránky, fóra a blogy, kde sú zaujímavé životopisy, prístup k pohovoru. Zozbierajte si to, čo osloví práve vás, pretože by ste nemali zabúdať na to, že potrebujete predať sami seba, nie niekoho iného. Tieto zozbierané dáta si dajte dokopy, zistite aké máte možnosti a využite ich. 

Na druhej strane, ak nájdete veľa dobrých nápadov, nesnažte sa využiť všetky. Nerobte veľa aktivít, ale spravte tie najlepšie. Aby ste nezahltili personalistu a vybrané aktivity mali vysokú váhu. 

Nemajte strach 

Ak nám záleží na tom, aby sme sa dostali do nejakej spoločnosti, inklinujeme ku konzervatívnym riešeniam. Máme strach spraviť kroky navyše, máme strach odlíšiť sa. A to nie je správne. Týmto spôsobom sa zaradíme ku všetkým kandidátom, ktorí to robia rovnako.  

Výberový proces musíme „rozohrať“ v štýle all in. Ukážte, čo vo vás je ihneď, nie keď budete na pohovore a už vôbec nie v dúfaní, že sa predsa ukážete, keď nastúpite na pozíciu.  

Túto situáciu viete využiť, aby ste ukázali aj vaše zručnosti. Či už osobnostné, alebo vedomostné predpoklady. Napríklad viete pracovať so softvérom na vytváranie pdf? Vytvorte si vlastný originál životopisu. Viete dobre pracovať s číslami? Spravte analýzu a zapojte ju do sprievodného textu. Máte dobré komunikačné zručnosti a ste reprezentatívny typ? Natočte video životopis a odošlite ho ako video.
Príkladov môže byť množstvo a každý je silný v niečom inom. Zamerajte sa na tú vašu oblasť a využite to v počiatočnom štádiu výberového procesu. 

Prekvapenieeeee 

Ak chcete dotiahnuť svoje predstavovanie na pohovore do dokonalosti, musíte si pamätať ešte jednu vec. Ak si vytvoríte dokonalý originálny životopis, zaujmete pri telefonickom rozhovore, tak na vás budú kladené veľké očakávania. V tomto bode ste síce splnili prvý bod a sympatie sú vám naklonené, no nemôžete sklamať pri osobnom pohovore. 

Čo teda spraviť? Je to jednoduché. Niečo si nechajte v rukáve. Nemyslím to teraz, že by ste prekvapili oblečením, či podaním ruky. Skôr si pripravte nejakú prípadovú štúdiu z bývalého zamestnania, pripravte si návrhy na zlepšenie na pozícii, na ktorú sa hlásite a podobne. Niečo čo vyrazí dych personalistovi. Ak sa stále pýtate, čo by to mohlo byť, predstavte si, že ste personalistom. Čo by vás prekvapilo, ak by ste o sebe povedali, alebo si pripravili, je odpoveďou na túto otázku. 

Ak vám na získaní práce naozaj záleží, urobte o pár krokov viac, a o týchto pár krokov budete pred konkurenčnými kandidátmi.