Ako zadaním pri pohovoroch neodstrašiť kandidátov - ManpowerGroup Slovensko │ personálna agentúra s centrálou v Bratislave

Späť na všetky články Doba čítania článku 3 minút

Ako zadaním pri pohovoroch neodstrašiť kandidátov

Kedy je zadanie v rámci výberového konania primerané a čomu by sa firmy mali vyhnúť Dávať kandidátom v rámci výberového procesu vypracovať zadanie, sa stalo veľmi bežnou praxou. Hoci…

Kedy je zadanie v rámci výberového konania primerané a čomu by sa firmy mali vyhnúť

Dávať kandidátom v rámci výberového procesu vypracovať zadanie, sa stalo veľmi bežnou praxou. Hoci je pochopiteľné, že firmy hľadajú spôsoby, ako čo najlepšie posúdiť schopnosti uchádzačov, požadovať zadanie má aj svoje riziká. Sú veci, ktorých by sa mal zamestnávateľ vyvarovať, ak nechce odradiť najkvalitnejších kandidátov, či dokonca pôsobiť neeticky a pokaziť svoj imidž. Pri zadávaní úlohy alebo úloh na vypracovanie, treba preto vziať do úvahy niekoľko faktorov.

V ktorej fáze pohovoru požadovať zadanie

Firmy by nemali zaťažovať kandidáta zadaním, pokiaľ ešte nevedia, či kandidát spĺňa požiadavky, ktoré sa dajú zistiť v rámci bežného pohovoru. Zároveň by sa mala firma ešte pred zadaním uistiť, že dokáže splniť očakávania kandidáta, čo sa týka pracovnej náplne, možností postupu, platových požiadaviek či flexibility pracovnej doby a podobne. Transparentnosť a otvorenosť dokáže obom stranám ušetriť množstvo času. Je omnoho serióznejšie kandidáta vopred oboznámiť s tým, čo mu vie firma ponúknuť a čo naopak nie, než ho zo zvedavosti nechať vypracovať zadanie, hoci vie, že ani približne nedokáže splniť jeho očakávania.

Rovnako, skôr ako firma pristúpi k zadávaniu úloh, mala by najprv využiť všetky možnosti pozrieť si ukážky práce kandidáta pre predchádzajúcich zamestnávateľov a klientov či preveriť si referencie.

Primeranosť zadania

Jedným z najdôležitejších rozhodnutí pri zadaní, je jeho rozsah a primeranosť. Treba pri tom zvážiť niekoľko faktorov. Mnoho ľudí si hľadá prácu popri tom, keď pracujú inde, často na plný úväzok. Rozmyslia si preto, či a koľko svojho vzácneho voľného času, sú ochotní venovať neplatenej práci. Zadanie by preto nemalo byť rozsiahle. Jeho cieľom by malo byť zistiť, akým spôsobom kandidát uvažuje, nie získať hotové riešenia. Kým stručné zadanie ochotne vypracuje väčšina kandidátov, komplexné úlohy spravidla budia podozrenie, že firma výberový proces zneužíva na získanie cenného know-how zadarmo.

Zvážiť ponúknutie odmeny

Niektoré firmy ponúkajú kandidátom za vypracovanie zadania finančnú odmenu. Ide o dobrý spôsob, ktorým firma zvyšuje svoju dôveryhodnosť v očiach potenciálnych zamestnancov. Dáva najavo, že si váži ich skúsenosti a čas, a dokáže ich oceniť. Ak firma trvá na rozsiahlejšom zadaní, mala by zvážiť túto možnosť. Je vysoká šanca, že si tým udrží záujem kvalitných kandidátov.

Včasné vyhodnotenie

Vypracované zadanie nepochybne pomáha firme preveriť kvality kandidáta po viacerých stránkach. Okrem obsahu, zohráva dôležitú úlohu aj včasnosť vypracovania a pri mnohých pozíciách aj vizuálna forma. To isté však platí aj opačne. Spoločnosť by mala hneď na začiatku uviesť, dokedy vypracovanie vyhodnotí a kandidátovi by mala do stanoveného termínu skutočne podať spätnú väzbu. Príliš zdĺhavý proces výberového konania a nedodržanie termínov na strane zadávateľa, je žiaľ bežným problémom a kandidátom podáva o potenciálnych zamestnávateľoch nelichotivý obraz.

Zhrnutie

Pristúpiť teda ku zadaniu úloh pre kandidátov? Ak je to skutočne nevyhnutné, tak áno. No ukázať, že si firma váži čas a expertízu uchádzačov o prácu, úspešnosti výberového procesu určite pomôže.