Späť na všetky články Doba čítania článku 8 minút

Ako zaujať atraktívnym pracovným inzerátom

Tak ako personalista hodnotí životopisy kandidátov, veľmi podobnou metrikou hodnotí kandidát inzerát personalistu, a súčasne si cez pracovný inzerát vytvára obraz o celej firme.

Tak ako personalista hodnotí životopisy kandidátov, veľmi podobnou metrikou hodnotí kandidát inzerát personalistu, a súčasne si cez pracovný inzerát vytvára obraz o celej firme.

Prvý dojem o kandidátovi si personalista vytvorí už po otvorení životopisu.

Aby aj kandidát nadobudol tú najlepšiu možnú mienku o zamestnávateľovi, je absolútne potrebné budovať prvotný vzťah s kandidátom prostredníctvom atraktívnej inzercie.

 

Poznajme cieľovú skupinu

Základom pre napísanie dobrého inzerátu je poznať adresáta. Aby sme ho vedeli zaujať a pritiahnuť, je potrebné preskúmať, čo je dôležité pre ľudí, ktorí vykonávajú daný typ pracovnej pozície.

Čím lepšie spoznáte cieľovú skupinu, tým lepšie sa budete vedieť vžiť do jej požiadaviek a potrieb. Na základe toho získate tie správne indície na identifikáciu informácií, ktoré je potrebné uviesť v inzercii, aby bola pre cieľovú skupinu atraktívna.

Modelová situácia: predstavme si, že hľadáme systémového administrátora pre Windows.

Aký vlastne je prototyp dokonalého „sysadmina“, ako asi delí svoj čas medzi prácu a súkromie, na čom mu v živote záleží? Uvažujme spolu: hľadáme človeka s technickým vzdelaním zaostreným na IT, ktorý musí spĺňať konkrétne dané kritériá odborného vzdelania. To je jasne identifikovateľné. Na základe toho vieme vybrať vhodný jazyk, pracovný slang, a pod. Čo môže zohrávať veľkú úlohu je aj spôsob, akým trávi voľný čas. Je veľmi pravdepodobné, že sa vo svojom odbore rozvíja aj mimo prácu, chce byť informovaný, je súčasťou nejakej (najskôr online) komunity s podobnými záujmami, kde si vymieňa svoje poznatky. Možno si doma testuje servery, hľadá nové informácie, zaujíma sa o inovatívne technológie (Kubernetes, kontajnerizácia vo virtuálnych serveroch…). Takže časť svojho voľného času venuje záľube, ktorá je jeho povolaním. Ak je pre ponúkanú pozíciu vhodný seniornejší kandidát, dá sa predpokladať, že je rodinne založený a bude chcieť venovať svoj osobný čas najbližším.

Tieto predpoklady vám pomôžu sformulovať presnejšie cielený inzerát, ktorý môže vyzerať napríklad takto: „Ahoj sysadmin, nebaví Ťa robiť na starých technológiách, ktoré sú obmedzené budgetom? Pracuj s najnovšími technológiami pre špičkových hráčov na trhu poskytovania cloudových riešení, ktorí si potrpia na kvalitu dodaných služieb. Sme firma plná geekov, pripravených na odborné debaty v rámci firmy, aj mimo nej. Fungujeme ako virtuálne tímy, takže ak dochádzanie na pracovisko považuješ za stratu času, sme pre Teba tí praví.

 

Čo sa jednému javí ako benefit, nemusí byť benefitom pre každého

Okrem platu rozhodujú o atraktivite pracovnej pozície i ponúkané benefity. Benefitom by sme mali venovať oveľa viac pozornosti. V praxi často vídame, že firemné benefity sa jednoducho kopírujú z jednej pracovnej ponuky do druhej, i keď sú tieto ponuky celkom odlišné a cielia na rozličné cieľové skupiny. Aj v prípade benefitov je dobré predvídať očakávania cieľovej skupiny a pouvažovať nad tým, čo je pre to-ktoré publikum skutočným benefitom.

Pre pozície, kde sa očakáva fyzický výkon určite nie je benefitom karta do fitka. Za akým benefitom pôjdu? Je to hodnota stravných lístkov? Sú to výkonnostné, dochádzkové, vernostné bonusy, či iné druhy príplatkov? Je pre našich kandidátov dôležité ako pocestujú na pracovisko? Privítajú home office? Potrebujú výhody kafetérie, či ovocné dni? Sú pre nich zaujímavé teambuildingové aktivity, Family Day, vianočné večierky? Zamerajme sa na profil kandidáta, na to, čo ukazuje doterajšia prax  a na to, čo nám zamestnanci v tejto pozícii sami povedia. Zamerajme sa na to podstatné, čo už poznáme a pridajme aj niečo nové, čo nám spätná väzba od zamestnancov identifikuje ako atraktívne. Doslova: dajme ľuďom to, čo chcú.

Dĺžka inzerátu

V čom tkvie najväčšie majstrovstvo písania akéhokoľvek dobrého textu? Vtesnať celý obsah do neveľkého rozsahu. Nie je to jednoduchá úloha, v prípade pracovnej inzercie často zvádza k používaniu často opakovaných, až klišé slovných spojení, ako napríklad „poď pracovať k nám“ alebo „Hľadáte prácu?“. Ak kandidát prechádza pracovnými inzerátmi na pracovnom portáli, je logické, že hľadá prácu. Najlepšou pomôckou v tomto prípade je, ak po dopísaní inzerátu vymažeme všetky podobné nadbytočné frázy a inzerát tým skrátime a zhutníme.

Na otázku, akú dĺžku by mal byť pracovný inzerát neexistuje jednoznačná odpoveď. Vstupuje sem viacero faktorov: typ pracovnej pozície, aká spoločnosť kandidátov oslovuje, aké sú nároky a požiadavky na zamestnanca, aké sú pracovné podmienky, ktoré je potrebné akceptovať, a pod.

Panuje všeobecná mienka, že ľudia na internete neradi čítajú dlhšie texty. Tento záver nie je možné absolutizovať, veď aj vy ste sa dočítali až sem 😉. Ľudia texty čítajú, pokiaľ ich zaujmú a počas čítania vyhodnocujú, či budú v čítaní textu pokračovať alebo nie. Práve preto odporúčame písať kratšie texty, pretože potom šanca, že niekoho stihnete od čítania odradiť ešte pred dočítaním celého textu, klesá.

Náš tip: Pri tvorbe textu sa zamerajte na zložitosť pracovnej pozície a senioritu. Ak je práca jednoduchá a vhodná pre juniora, v inzertnom texte stačia základné informácie o práci, mzde, pracovnom čase. Naopak, ak oslovujete skúsenejšieho kandidáta, sústreďte sa na všetky podstatné detaily, aby ste ho motivovali k zmene práce, skúste napríklad počas písania pracovnej inzercie klásť otázky sám sebe, čo by bolo tým podnetom k opusteniu vášho aktuálneho pracovného miesta a čo by ste v pozícii kandidáta očakávali od pracovnej pozície.

 

Ako tvoriť samotný text?

Univerzálny návod neexistuje, preto vám ako pomôcku ponúkame nasledujúce praxou overené tipy.

  1. Vykať či tykať? – Exaktné pravidlo nie je, ale to nepísané hovorí, že tykanie sa pripúšťa v prípade juniornejších kandidátov alebo vtedy, ak je tykanie prirodzenou súčasťou kultúry inzerujúcej firmy. Takto už v inzeráte napoviete, či je firemné prostredie veľmi formálne alebo naopak uvoľnené. Stále však platí, že vykaním nič nepokazíte, kým tykanie je určitým riskom.
  2. Nadpis „predáva“ – V úvode je dobré veľmi hutne predstaviť pozíciu a vypichnúť jej hlavné výhody. Komunikujte s kandidátom, využite vtip, či rým, použite otázku, zaujmite prvými dvomi vetami. Nezáživné inzeráty bez iskry a nápadu majú oveľa nižšiu šancu uchádzača zaujať a priviesť k reakcii na ponuku. Nezabúdajte, že ak si v tejto dobe nedostatku kvalifikovaných talentov uchádzač otvorí viacero inzerátov podobných ako vajce vajcu, a vaša inzercia sa nelíši od ostatných, jej šanca na úspech klesá.
  3. Pozor na gramatické chyby – Nemusíte byť žiadny „Grammar Nazi“, drobná chyba v podobe chýbajúcej čiarky odplaší máloktorého uchádzača. Na čo si však osobitne treba dať pozor, to sú hrubé chyby, ako písanie i / y, veľké a malé písmená, správne skloňovanie a pod. Ak kandidát uvidí inzerát s chybou, ktorá mu udrie do očí, je možné, že ho celkom odradíte od reagovania na pozíciu.
  4. Buďte konkrétni – Čo tým chceme povedať? Radšej ako „administratívne činnosti“ uveďte konkrétny popis práce, aké činnosti sa od uchádzača očakávajú v rámci pracovnej pozície. Ide o posielanie reportov s kontingenčnými tabuľkami alebo prijímanie telefonátov? Obe aktivity patria k administratíve, ale žiadajú si celkom rozdielne zručnosti. Šetrite svoj čas pre relevantných kandidátov a nepíšte všeobecne.
  5. Pracovník/čka ? – V spisovnej slovenčine by sa názov pracovnej pozície mal uvádzať v mužskom rode, čím sa automaticky chápe, že pozícia je dostupná pre obe (resp. všetky) pohlavia. Diskriminácia je témou čoraz citlivejšou, a aj pre nás v Manpower je mimoriadne dôležité prezentovať rovnosť príležitostí pre všetkých. V praxi často vídame v inzercii uvedené pracovník/čka. Ide však o gramaticky nesprávny tvar, no a čo je ešte dôležitejšie, v nadpisoch ponúk tento tvar nepôsobí dobre, viac záujemcov odpudí ako priláka.
  6. Koncentrujte sa na dôležité informácie – V inzeráte sa venujte skutočne podstatným veciam. Detaily a podrobnosti o náplni práce, dennej agende, benefitnom systéme, firemných pravidlách, a pod. preberte s kandidátom až na osobnom pohovore, prípadne počas prvého telefonátu. Pre kandidáta je takto menej komplikované identifikovať kľúčové body, na základe ktorých sa rozhoduje, či reagovať, alebo nie.
  7. Eso v rukáve – Máte nejakú super fancy vec vo firme, poskytujete výnimočný benefit alebo ponúkate niečo unikátne? Odložte si túto informáciu až na pracovný pohovor, ako zamestnávateľ získate body navyše a budete pre kandidáta ľahšie zapamätateľní.
  8. Žargón – Ak inzerát adresujete cieľovej skupine, ktorú charakterizuje špecifický slang, pokojne ho v texte použite, hovorte „rečou ich kmeňa“. Výrazy ako papierovačky, kancel, komp, sú síce nespisovné, no v tomto prípade vám bude odpustené.

Nikdy neuvádzajte nepravdivé, či neúplné informácie – Celý obsah pracovnej ponuky musí korešpondovať s realitou, iba tak sa vyhnete situácii, že váš kandidát odíde ešte počas skúšobnej doby, pretože si pracovné podmienky alebo pracovnú náplň predstavoval inak. Keďže celý výberový proces musíte odznova opakovať, je to pre vás navyše aj časová a finančná strata.

 

Skúšajte, analyzujte a vyhodnocujte

Všetko, čo sme doteraz uvádzali, považujte za teóriu, ktorá ultimatívne neurčuje, čo je správne a čo nie. Najkrajšie na tvorení skvelých pracovných inzerátov je hľadanie, skúmanie, testovanie…, pretože teóriu neoveríme bez praxe. Nezabral taký nadpis, páčil sa iný? Viac ohlasov príde, ak oslovíme tykaním? Skúšajte a vyhodnocujte.

Postupom času a nadobúdaním skúseností budete vedieť v budúcnosti oveľa efektívnejšie pracovať s kandidátmi už v prvej fáze kontaktu, teda pri písaní vašej pracovnej inzercie.