Magazín: štúdie a prieskumy trhu práce

ManpowerGroup a Junior Achievement: spájame sily, aby sme pripravili nové generácie na budúcnosť práce

Written by Lenka Balcová | Jul 7, 2025 1:51:07 PM

Do roku 2030 budú generácia Z a mileniáli predstavovať dve tretiny globálnej pracovnej sily. V tomto kontexte je pomoc mladým ľuďom pri prechode do profesionálneho sveta naliehavejšia a aktuálnejšia než kedykoľvek predtým. V ManpowerGroup pevne veríme, že je mimoriadne dôležité, aby sa mladí ľudia po ukončení vzdelania čo najrýchlejšie zamestnali. Preto aktívne pracujeme na tom, aby si osvojili zručnosti, ktoré požaduje trh, a aby sme im pomohli stať sa súčasťou pracovného života.

Mnohí mladí ľudia si nájdu prvú pracovnú príležitosť už počas štúdia prostredníctvom našich riešení. Táto skorá skúsenosť im dáva výraznú výhodu: praktické poznatky o fungovaní pracoviska, rozvoj zručností a sebavedomie pri zvládaní budúcich profesionálnych výziev.

Generácia Z najmä výrazne mení očakávania mladých talentov. Podľa správy ManpowerGroup Generation Z 2025 takmer 9 z 10 členov tejto generácie hľadá spoločnosti s poslaním, kladie veľký dôraz na politiky podporujúce celkovú pohodu a očakáva od zamestnávateľov programy zamerané na rozvoj a preškoľovanie, ktoré podporujú ich profesijný rast. Zároveň požadujú flexibilitu a nové formy práce, ktoré zodpovedajú ich digitálnemu, hybridnému a prispôsobivému profilu. Ide o generáciu, ktorá je doma v oblasti umelej inteligencie, automatizácie a virtuálneho prostredia – a preto prirodzene prináša zmeny do organizácií.

Nestabilita, s ktorou sa stretli pri vstupe na trh práce, však môže viesť k tzv. „jazvám“ – dlhodobým negatívnym následkom spôsobeným nedostatkom kontinuity alebo pracovných skúseností na začiatku kariéry. Aby sme tomuto riziku predišli, je nevyhnutné poskytovať mladým ľuďom praktické tréningy, mentoring a skorý rozvoj mäkkých zručností.

V tomto smere zohráva partnerstvo medzi ManpowerGroup a Junior Achievement (JA) kľúčovú úlohu. JA je jednou z najvplyvnejších neziskových organizácií na svete zameraných na vzdelávanie mládeže, s viac než storočnou tradíciou podpory podnikavosti, finančnej gramotnosti a pripravenosti na prácu. Jej činnosť má výrazný dosah – oslovuje aj zraniteľné skupiny mladých ľudí vrátane utečencov, osôb zasiahnutých konfliktom a rizikových komunít – a bola trikrát po sebe nominovaná na Nobelovu cenu mieru.

Naša spolupráca s JA sa aktuálne sústreďuje na dve hlavné témy: zelenú transformáciu a digitalizáciu. V rámci spoločných programov ponúkame kariérne poradenstvo, prípravu na pohovory, workshopy digitálnej gramotnosti a mentoring na pracovisku – vďaka čomu mladí ľudia získavajú zručnosti potrebné na vstup do reálneho a udržateľného zamestnania.

Každý rok stovky profesionálov z ManpowerGroup v Európe, Severnej Amerike a Latinskej Amerike venujú tisíce hodín dobrovoľníckej práce, aby podporili viac než 100 000 študentov pri rozvoji kľúčových zručností zamestnateľnosti, ako sú udržateľnosť, inovácia a digitálna pripravenosť. Tento záväzok sa odráža aj v iniciatívach ako je európsky festival GEN-E, kde mladí podnikatelia súťažia o ocenenie ManpowerGroup Ready for Work Award. Víťazný tím získa intenzívny mentoring, ktorý im pomáha objaviť vlastné motivácie, posilniť podnikateľské zmýšľanie a rozvíjať schopnosti potrebné na premenu nápadov na reálne riešenia.

V roku 2024 zároveň Junior Achievement Europe spustil iniciatívu Employment Skills Pass (EMPASS) – ambiciózny program financovaný Európskou úniou prostredníctvom programu Erasmus+. Jeho cieľom je overenie kľúčových zručností zamestnateľnosti prostredníctvom tzv. mikrocertifikátov. Táto iniciatíva predstavuje významný krok k praktickému uznávaniu zručností a k premosteniu medzi vzdelávaním a zamestnaním.

V ManpowerGroup aj naďalej potvrdzujeme náš záväzok podporovať mladé talenty a rozvíjať iniciatívy, ktoré podporujú spravodlivý a inkluzívny prechod do sveta práce. Vďaka spolupráci so strategickými partnermi, ako je Junior Achievement, prispievame k budovaniu budúcnosti práce, ktorá bude dostupnejšia, spravodlivejšia a viac v súlade s hodnotami a očakávaniami nových generácií.