Pracujete z domu? Dodržte tieto 3 základné zásady - ManpowerGroup Slovensko │ personálna agentúra s centrálou v Bratislave

Späť na všetky články Doba čítania článku 5 minút

Pracujete z domu? Dodržte tieto 3 základné zásady

Náhle zmeny, ktoré si vyžiadala pandemická situácia sa preniesli aj do slovenského pracovného prostredia.

Náhle zmeny, ktoré si vyžiadala pandemická situácia sa preniesli aj do slovenského pracovného prostredia: prakticky zo dňa na deň narástol počet zamestnancov, ktorých improvizovaným pracoviskom sa stali ich vlastné kuchyne, obývačky, pracovne, či terasy alebo balkóny. U nás, v ManpowerGroup, tomu nebolo inak. Naša spoločnosť priorizuje zdravie a chráni svojich zamestnancov, a preto mnohí z nás zostali pracovať v bezpečí svojich domovov. Takto sme zabezpečili ochranu vlastného zdravia, a tiež zdravia našich klientov a kandidátov. Väčšina aktivít zostala zachovaná v online prostredí (online pohovory, mítingy, mailová komunikácia) alebo sme fungovali cez telefóny.

 

A tak sa zvečera do rána stala z občas využívaného benefitu každodenná realita.

Ako ustáť prácu z domu a cítiť sa pritom v pohode, bez pocitov izolácie, či pochybností o výsledku svojej práce?

Prinášame zopár tipov z vlastnej praxe.

 

  1. Vytvorením dennej rutiny vyťažíte z každého dňa maximum

Možno vám tento tip znie nudne, ale sami prídete na to, že živelnosť môže byť nepriateľom vášho pocitu spokojnosti z dobre využitého dňa. Či si už viete rozvrhnúť svoj deň hneď alebo sa k dennému režimu dopracujete postupne, systémom pokus-omyl, je na vás a vašom temperamente, či osobnosti.

Ak máte deti, časový plán oceníte o to viac: pomôže vám prejsť celým dňom s menším počtom nepredvídaných situácií, ktoré vás môžu potenciálne oberať o čas. A zároveň, ak sa vyskytnú náhle zmeny, ustojíte ich pokojnejšie. Navyše, deti na dennú rutinu časom „naskočia“ s vami a budú sa jej dožadovať, čím získate akýsi kontrolný mechanizmus, ktorý vám nedovolí poľaviť, ak by ste mali tendenciu svoju dennú rutinu opustiť.

Denný harmonogram prispôsobte nielen svojim povinnostiam, ale aj schopnostiam: ak viete, že článok najlepšie napíšete vo večernom tichu alebo že sa na tabuľku lepšie sústredíte cez víkend, kedy sa o deti postará partner, pokojne túto činnosť presuňte na tento čas a počas dňa sa bez obáv zahrajte s deťmi alebo vyvetrajte.

 

Čo všetko by sa do denného pracovného kolobehu malo zmestiť:

  • ranné rituály – ranná hygiena, raňajky, prezlečenie z pyžama do iného oblečenia – preladí vás do pracovného módu
  • udržiavanie poriadku v pracovnom kútiku
  • zaznamenávanie poznámok do zápisníka, či na farebné poznámkové bločky, podľa vašich zvyklostí, splnené úlohy si odškrtávajte – váš progres bude viditeľný
  • kombinácia práce a pravidelných prestávok
  • pohyb v prestávkach medzi blokmi práce – rozhýbte sa hoci cestou k poštovej schránke, vynesením smetí alebo vyvešaním bielizne alebo si uvarte čaj, kávu, zjedzte jablko, polejte kvety…
  • nezabúdajte na pitný režim a prestávku na obed
  • počítač po práci vypínajte a venujte sa relaxu

 

 

  1. Kontaktujte sa so spolupracovníkmi, predídete pocitom izolácie a obmedzenia sociálnych kontaktov

Rodinné väzby sú dôležité. Ale pre vašu celkovú spokojnosť a pocit spojenia s pracovným prostredím by sa kontakt s vašimi kolegami mal stať neoddeliteľnou súčasťou vašich domácich pracovných dní. Môže byť súčasťou dennej rutiny: navrhnite svojim kolegom pravidelné meetingy cez dostupné platformy, ktorých obsahom by mala byť nielen práca, ale aj „small talks“, obyčajná, medziľudská komunikácia o tom, ako zvládate deň a bežné činnosti, napr. čo ste uvarili alebo kde budete tráviť voľný čas. Pokojne preberte aj vaše pocity, nálady, či obavy.

 

 

  1. Relax is a must!

Aké činnosti vám robia radosť a sú dokonalým opozitom k vašej práci? Venujte sa im, najlepšie každý deň a ešte lepšie spoločne, s partnerom, s deťmi, s domácimi miláčikmi. Nezabudnite, že práca z domáceho prostredia je stále práca. Je úplne na vás, pri čom sa odreagujete a necháte myseľ odpočívať. Práca sa vám bude dariť len v prípade, že ju vyvážite oddychom, ideálne aktívnym. Ale aj pasívny je lepší ako žiadny.

S postupným uvoľňovaním vládnych opatrení sa počet ľudí na „home-office“ znižuje a tento trend bude určite pokračovať. Predpokladáme však, že „vďaka“ pandémii otestovaná práca z domu bude v budúcnosti čoraz menej považovaná za benefit a postupne sa stane bežnou súčasťou pracovného týždňa v modernom svete práce.

Zamestnávatelia, ktorí sa rozhodnú vychádzať svojim zamestnancom v tomto smere v ústrety, zároveň posilnia svoje šance udržať si vo firme tie najlepšie talenty. Rovnováha medzi osobným a pracovným životom je pre dnešných zamestnancov mimoriadne dôležitým faktorom spokojnosti v zamestnaní a spolu s časovou flexibilitou je, podľa našich skúseností, jednou z troch najžiadanejších preferencií uchádzačov o prácu.

 

 

Ak vás zaujíma viac o téme Home Office, pozrite si prieskum, ktorý spoločnosť ManpowerGroup uskutočnila v roku 2017 a priniesol veľmi zaujímavé výsledky. Z nich vyberáme zopár faktov:

V 19 krajinách sveta oslovil Manpower 14.000 respondentov, ktorí uviedli, že práve flexibilita je tretím top faktorom, ktorý u uchádzačov o prácu ovplyvňuje rozhodovanie, či vziať alebo nevziať pracovnú ponuku. Dokonca už vtedy si až 2/3 oslovených ľudí myslelo, že povaha ich práce si nevyžaduje prítomnosť na pracovisku. 26% oslovených v prieskume vyžadovalo pružnú pracovnú dobu (čas príchodu a odchodu z pracoviska), 22% chcelo pracovať výlučne z domu, 15% malo záujem spoluurčovať si zmennosť v práci podľa svojich preferencií.