Ako sa obliecť na pracovný pohovor? 6 praktických rád ako dobre zapôsobiť

Naše Manpower konzultantky a konzultanti uskutočňujú denne množstvo pohovorov. Aktuálne minimum tých osobných, pretože sa stretnutia presunuli do online priestoru. Ale tento stav nepotrvá večne. Veríme, že vám naše osvedčené tipy poslúžia ako dobrá navigácia pre vaše budúce úspešné osobné pracovné stretnutia.

 

1. Prvý dojem na prvú

Každý z nás chce na pracovnom pohovore zapôsobiť a zanechať dobrý dojem. Vaše oblečenie dotvára váš celkový obraz. Skúsenému personalistovi, ktorý vás vidí po prvý krát, napovie, či ste zameraný na detail, či ste skôr konzervatívnejší alebo uprednostňujete trendy, či nám na vašom vzhľade záleží alebo priorizujete iné hodnoty. Výber oblečenia si zaslúži vašu pozornosť, prvý dojem sa opravuje sťažka.

 

2. Kedy vyberať a prečo

Oblečenie nezačnite riešiť až v deň pohovoru. Je veľmi vhodné vyskladať si celý outfit vopred, aby ste mali čas si ho vyžehliť, prišiť chýbajúci gombík, a pod. Určite si nezabudnite celý outfit vyskúšať, aby ste videli, či vám jednotlivé jeho súčasti sedia, farebne korešpondujú, a aby ste mali prípadne možnosť vymeniť to, v čom sa necítite komfortne. Pocit neistoty z prikrátkych nohavíc alebo priúzkej blúzky vás môže ovplyvniť počas pohovoru, a tomu sa chceme vyhnúť. V deň pohovoru budete mať iné starosti a nebudete môcť strácať čas pred šatníkom. Potrebujete sa dostať na miesto určenia včas, ešte lepšie s časovým predstihom, pokojne, bez neistoty a stresu.

 

3. Čo si vybrať – šaty

Ak si nie ste istý, aký dresscode sa v spoločnosti vyžaduje, stavte na neutrálny look, ten vás nikdy nezradí. Čo tým máme na mysli?

U dám najmä klasické nohavice, sukne s minimálnou dĺžkou po kolená, šaty, netransparentné blúzky s  primeraným výstrihom, v kombinácii so sakom alebo trenčkotom, či kabátom. Aj keď je vonku 30 stupňov nad nulou, dámy by nemali zabúdať na pančuchy a na to, že veľké výstrihy, blúzky na ramienka, krátke sukne, minišaty a šortky sú no-go.

V prípade pánov platí: vyberte si klasické dlhé nohavice (áno, aj v lete!), nesiahajte po šortkách, ani bermudách. Skombinujte tmavšie klasické “oblekové” nohavice s košeľou vo svetlých tónoch, táto farebná kombinácia pôsobí konzervatívnejšie a serióznejšie ako opačná. Sako, kabát, či trenčkot sú primeranejšie ako športová bunda.

Čo sa týka farieb, materiálu a strihov, pre obe pohlavia platí: vyhýbajte sa výrazným tónom, neónovým farbám, denimu, menčestru a klasickým športovým materiálom. Zvoľte kvalitnejšie a pevnejšie materiály, z ktorých sa šijú kostýmy, resp. obleky a zostávajte v neutrálnej farebnej škále: spodná časť tmavšia – sivá, modrá, čierna, hnedá, horná časť v rovnako tlmených, ale svetlejších tónoch: biela, béžová, sivá, svetlomodrá, šampanská. Ak vzor, potom len drobný, na jednej časti oblečenia. Strihy preferujte klasické, žiadne módne experimenty.

 

4. Čo si vybrať – topánky a doplnky

Topánky by mali byť klasické, elegantné, uzavreté, a to bez ohľadu na ročné obdobie. Ak si dámy vyberú topánky na opätku, mali by uprednostniť strednú výšku opätku a komfort pri chodení. Ak kombinujú topánky s nohavicami, môžu si vybrať aj ležérnejšie mokasíny, či baleríny, opäť uzavreté.

Pre dámy tiež platí, že pri výbere doplnkov na pohovor sa oplatí držať minimalizmu. Nápadné náušnice, brošne, náramky, či náhrdelníky nechajte radšej doma, aby zbytočne neodvádzali pozornosť personalistu, nepreháňajte to ani s parfumom. Nezabudnite na upravený účes a jemný make-up v prirodzených tónoch.

 

5. Čo je neprípustné

Špinavé, sprané alebo poškodené oblečenie, obuv a doplnky. Neupravený, “pyžamový” vzhľad.

 

6. Cítiť sa pohodlne je polovica úspechu

Týmito radami sme sa vám snažili poskytnúť základný štandard, zlatú strednú cestu v obliekaní na pohovor, ktorý je použiteľný bez ohľadu na pozíciu a segment, v ktorom sa o prácu uchádzate. Samozrejme, z praxe vieme, že existujú aj firmy, kde panuje casual atmosféra, ktorá pripúšťa možnosť prísť sa uchádzať o prácu v tričku s nápisom a džínsoch, a kde sú piercing a tetovanie prejavom osobnosti a kreativity. Takýchto pracovných miest je však nepomerne menej, ako tých klasických, preto sme sa sústredili na všeobecné pravidlá.

Najdôležitejším zostáva, že vaše oblečenie má podčiarknuť vašu osobnosť, nie ju prehlušiť, a tiež že sa v ňom máte cítiť pohodlne. Vzrastie tým váš pocit sebaistoty, a vy sa budete môcť naplno sústrediť na prezentáciu vašich vedomostí, skúseností a chuti pracovať.

 

Na záver: je oblečenie dôležité aj pri online pohovore?

Odpoveď tušíte: áno, je. Ide o zanechanie dobrého prvého dojmu, rovnako ako v prípade osobného stretnutia. Aj keď s personalistom komunikujete zo svojho súkromného priestoru, nemali by ste mať na sebe domáce oblečenie. Postačí vám klasická košeľa, resp. nepriesvitná blúzka alebo obľúbené šaty, v ktorých sa cítite dobre. Dbajte na to, aby vaše oblečenie bolo čisté, nepokrčené, v tlmených farbách, bez výrazných doplnkov. Netreba pridávať ďalšie vrstvy, sedieť v saku za monitorom notebooku vo vlastnej obývačke by pôsobilo neprirodzene a vy by ste sa necítili komfortne.

Tiež sa ti môže páčiť