Ako vyriešiť nedostatok talentov: Čo zamestnanci chcú (2020)

Spoločnosť ManpowerGroup zverejnila výsledky prieskumu Nedostatok talentov 2020, ktorý je súčasťou globálneho prieskumu Talent Shortage, ktorý je najväčšou štúdiou ľudského kapitálu svojho druhu.

Copy-of-Untitled-Design-Mar-10-2023-08-17-07-1626-AM

“Normou sa stalo niečo nevídané. Na trhu práce celosvetovo panuje nervozita. Nedostatok talentov dosahuje rekordné rozmery, nezamestnanosť je najnižšia za niekoľko desaťročí. Hlas “spotrebiteľa” – zamestnanca a uchádzača – je silnejší ako kedy bol, a úloha firiem je pod stále silnejúcim drobnohľadom. Pre budúcnosť potrebujeme nové riešenia,” hovorí Zuzana Rumiz, generálna manažérka ManpowerGroup Slovensko.

Opýtali sme sa 24 419 zamestnávateľov naprieč šiestimi priemyselnými odvetviami v 44 krajinách:

  • Ako náročné, v porovnaní s minulým rokom, je obsadiť pracovné pozície?
  • Aké profily zamestnancov sa najťažšie hľadajú a prečo?

A aby sme zistili, “Čo zamestnanci chcú”, hovorili sme so 14 000 ľuďmi v 15 krajinách, čo nám umožnilo zistiť a pochopiť, čo zamestnancov k ich firmám priviedlo a čo ich tam drží.

Situácia v Slovenskej republike

57 % zamestnávateľov v Slovenskej republike nemôže dlhodobo nájsť dostatok vhodných uchádzačov. Z hľadiska veľkosti zamestnávateľa sú rozdiely priepastné. Najväčší problém majú veľké firmy: 83 % slovenských zamestnávateľov s viac ako 250 zamestnancami uvádza, že nemôžu obsadiť svoje voľné pracovné miesta, u stredne veľkých firiem (50–250 zamestnancov) to je 68% a u malých firiem (10–49 zamestnancov) 46 %. Najmenší problém obsadiť pracovné pozície (35 %) hlásia mikrofirmy do 10 zamestnancov.

Medzinárodné porovnanie

Globálny priemer dosahuje v rámci celej histórie prieskumu od roku 2006 rekordnú úroveň – 54 % firiem sa potýka s nedostatkom talentov, čo je dané najmä meniacimi sa štruktúrami pozícií a novými potrebami zručností. Celosvetovo majú najväčšie prí problémy s obsadením voľných pracovných pozícií zamestnávatelia v Japonsku (88 %), Rumunsku (86 %), na Tchaj-wane a v Grécku (77 %). V Japonsku sa situácia zhoršuje najmä nedostatkom pracovnej sily, starnutím populácie, a tiež pre bariéry z dôvodu pracovnej imigrácie z iných krajín.

Najhoršie obsaditeľné pozície a odbory v SR

Umelá inteligencia sa v oblasti automatizácie rýchlo rozvíja a technológie dnes skôr definujú ako nahrádzajú žiadané pracovné pozície. Vysoký dopyt po obchodných zástupcoch, marketingových špecialistoch, asistentkách a vodičoch je daný stále sa zväčšujúcim objemom online predaja a logistiky. Tieto pracovné pozície sa však za posledných 10 rokov zmenili a menia sa aj naďalej, a zároveň si vyžadujú nové zručnosti.

Pretrvávajúcim trendom na trhu práce stále zostáva rastúci nedostatok vhodných pracovníkov aj na nekvalifikované pracovné miesta, ako napríklad sú robotníci v stavebníctve, skladníci alebo personál v ubytovaní a stravovaní.

„Nedostatok vhodných talentov znižuje schopnosť firiem vyhovieť zákazníkom, predlžuje dodacie lehoty tovru a služieb, a tým sa zároveň znižuje firemná produktivita a konkurencieschopnosť,“ upozorňuje Zuzana Rumiz.

Čo zamestnanci chcú: počas celej svojej kariéry

Vyššia mzda, flexibilita a zaujímavá práce: to je základ spoločný všetkým. Každý zamestnanec chce samozrejme niečo o trochu iné. Vplyv na to má vek, pohlavie a etapa, v ktorej sa v rámci svojej kariéry nachádza:

Generácia Z (vek 18–24)

Najdôležitejšie sú peniaze, a to najmä pre ženy

Generácia Z je ambiciózna, dychtí po peniazoch a kariére. Napriek tomu sú túžby mužov a žien odlišné. Ženy zmieňujú dôležitosť mzdy dvakrát častejšie ako svoju ďalšiu prioritu (rozvoj zručností), kým podľa mužov sú zručnosti a kariéra takmer rovnako dôležité ako mzda.

Mileniáli (vek 25–34)

Pre ženy je flexibilita zásadná a pre mužov príjemná

Mileniáli majú pred sebou kariérny ultramaratón a v tomto behu na dlhé trate chcú dosiahnuť životnú rovnováhu. Pre ženy je flexibilita nutnosťou. Väčšina žien sa stará o domácnosť a deti, pričom sa snažia zvládnuť všetko súčasne. Pre ňu je flexibilita skrátka zásadná, kým pre neho zostáva príjemnou.

Generácia X (vek 35–54)

Flexibilita = dobrý pocit

Pre mužov je flexibilita rovnako dôležitá ako pre ženy. Chcú flexibilný začiatok a koniec pracovnej doby, možnosť pracovať čiastočne na diaľku a chcú sa podieľať na rodičovskej dovolenke. V USA je 52 miliónov pracujúcich rodičov, v EÚ je 65,4 miliónov domácností s deťmi, a zároveň narastá objem starostlivosti o seniorov: z flexibility sa pre obe pohlavia stáva viac ako podmienka pre duševnú hygienu.

Baby Boomers (vek 55+)

Milujú lídrov a tímy

Ich prioritami sú vedenie a práca v tíme. Šéf, pre ktorého pracujú, a tiež ľudia, s ktorými pracujú, sú pre nich veľmi dôležití. Starší zamestnanci chcú odovzdať svoje skúsenosti: tí, nad 65 rokov, sú najviac motivovaní cieľom. Učiť sa nové zručnosti je pre nich menej dôležité: členovia tejto generácie chcú rásť ako osobnosti, nielen ako zamestnanci.

Ako dať zamestnancom to, čo chcú

„Talenty si môžu klásť podmienky a zamestnávatelia sú nútení dopyt po zamestnancoch prispôsobiť ponuke. Firmy musia chápať potreby a želania ľudí, aby mohli pritiahnuť, zaujať a udržať tie najlepšie z talentov v silnom konkurenčnom prostredí. Ak to urobia správne a ideálne hneď na prvýkrát, investícia sa im vráti a tie správne talenty sa mi podarí aj dlhodobo udržať a rozvíjať,” dodáva Zuzana Rumiz.

  • Buďte kreatívni, čo sa odmeňovania týka
  • Mzda je dôležitá, ale kvalita života tiež. Odmeňujte zamestnancov tak, aby mohli naplniť svoje potreby, nech už sú v akomkoľvek štádiu svojej kariéry.
  • Zvažujte nielen vhodnosť na pozíciu, ale aj potenciál
  • Pomôžte zamestnancom pochopiť, čo potrebujú, aby uspeli, a budete mať motivovanejších a spokojnejších pracovníkov.
  • Budujte kultúru vzdelávania
  • Dajte zamestnancom výzvy, po ktorých túžia, a podporu, ktorú potrebujú, aby mohli rásť a uspieť.
  • Vytvorte flexibilitu pre „Jeden život“
  • Nech sa už ľudia v životnom cykle svojej kariéry nachádzajú kdekoľvek, flexibilita podporuje pocit pohody a produktivitu.
  • Komunikujte jasnejšie svoje “Prečo”
  • Buďte explicitní a autentickí, keď ide o cieľ a poslanie vašej firmy, a uistite sa, že aj vedenie s týmto zameraním súznie.

„Takmer polovica firiem vo svete nemôže nájsť zamestnancov s potrebnými zručnosťami – to je bezmála dvakrát viac ako pred desiatimi rokmi. Spolu s rastúcou rýchlosťou technologického vývoja, digitalizácie a automatizácie chce väčšina zamestnávateľov počty zamestnancov zvýšiť alebo aspoň udržať . Žiadané zručnosti a pracovné roly sa menia rýchlejšie ako kedykoľvek predtým a potreba Revolúcie zručností, ktorú sme predpovedali pred štyrmi rokmi, je tak i naďalej hlavnou výzvou súčasnosti.Vo svete, kde rastie význam technológií, sú ľudia stála žiadaní. Ak firmy chcú nájsť, pestovať a udržať tie najlepšie talenty, naviac vo veľmi silnom konkurenčnom prostredí, potrebujú vedieť, čo zamestnanci chcú. Musia pozmeniť svoje požiadavky na pracovnú silu tak, aby zodpovedali potrebám a prianiam žiadaných talentov, a rozšíriť teritórium, z ktorého si talenty privádzajú. Organizácie musia zmeniť svoje správanie. Rast hodnoty spoločnosti je možný len vtedy, ak ide ruka v ruke so starostlivosťou o zamestnancov, zákazníkov a komunity. To obnáša i zodpovednosť pomáhať ľuďom získavať nové zručnosti, prispôsobovať sa budúcim potrebám firiem a stať sa tvorcami talentov,“ hovorí Zuzana Rumiz.

Kategórie: Hľadám zamestnanca

Tiež sa ti môže páčiť