Aj vy ste prišli o zamestnanie v týchto nepredvídateľných časoch? Je prirodzené, že spočiatku sa vám môže zdať táto situácia bezvýchodisková, najmä ak ste mali svoju prácu radi a odpracovali ste niekoľko rokov u jedného zamestnávateľa.
Ak potrebujete čas na spracovanie nečakanej nekomfortnej situácie, doprajte si ho. Pamätajte však, že je veľmi dôležité ustrážiť si mieru.
Robte, čo vám obvykle pomáha v nepríjemných situáciách. Posťažujte sa blízkym, niečo dobré si uvarte, opravte v domácnosti, čo už dlho odkladáte, pustite sa do čítania knihy, ktorú ste pre nedostatok času predtým odkladali alebo si len tak dajte si čokoládu a pozerajte pár dní telku z postele, až kým…. prijmete tento fakt v plnom rozsahu.
Náš tip: Pri všetkom tom vstrebávaní však nezabudnite, že ak chcete, aby za vás zdravotné poistenie hradil štát a nie vy, zaevidujte sa na príslušnom úrade PSVaR, ideálne do 7 kalendárnych dní. Ak by ste túto lehotu prepásli, do evidencie vás zaradia až dňom osobného podania žiadosti, a nie dňom nasledujúcom po ukončení zamestnania.
Skúste vnímať stratu práce ako skúsenosť a priestor na zmenu
Práve ste získali čas na skúšanie nových vecí, či zdokonaľovanie sa v tom, čo vás napĺňa a baví. Zaujímajte sa o dianie a ľudí okolo seba. Zakomponujte do každodenného programu relax: ten aktívny, pri ktorom sa hýbete, je za 100 bodov. Skúste postupne nájsť správny balans medzi užívaním si voľných chvíľ, zlepšovaním svojich zručností a hľadaním novej práce.
Neskĺznite do nečinnosti
Je veľmi rozumné venovať časť novozískaného času relaxu. Každý považuje za oddych niečo úplne iné. Kým niekto zrelaxuje pri joge, či behu, iný preferuje pohodlné kreslo a obľúbenú knihu, a ďalšiemu postačí šálka horúceho čaju. Nájdite ten správny spôsob relaxu, ktorý najlepšie vyhovuje práve vám. Ak preferujete pasívny relax, ustrážte si tenkú hranicu medzi odpočinkom a úplnou nečinnosťou.
Nájdite si novú dennú rutinu
Vo vašom doterajšom dennom režime bol čas na prácu a domáce povinnosti jasne definovaný. Nastal obrat a vy máte zrazu času prebytok. Ak sa spočiatku strácate v tom, ako ho správne využiť, je to v poriadku. Nejaký čas potrvá, kým si nájdete nové každodenné zvyklosti, ktorými vyplníte čas predtým venovaný práci. Skúste napríklad začať deň tak, ako ste to robili, keď ste chodili do zamestnania. Hneď ráno sa prezlečte z pyžama do denného oblečenia a so šálkou čaju, či kávy v ruke si premyslite, čo v daný deň chcete urobiť. Budujte si dennú rutinu v malých krokoch.
Trénujte myseľ
V dnešnej dobe je k dispozícii kvantum možností ako sa vzdelávať z pohodlia vlastnej obývačky. V online svete nájdete množstvo portálov, ktoré ponúkajú bezplatné kurzy. Jazykové, umelecké, odborné, zamerané na IT, či tzv. „soft skills“. Je už len na vašom výbere, v čom sa chcete zdokonaliť. Certifikátmi, ktoré získate ich absolvovaním, môžete vyšperkovať svoje CVčko. Navyše vyšlete pozitívny signál všetkým personalistom: sú to profesionáli, ktorí dobre vedia, že chuť pustiť sa do sebarozvoja prostredníctvom sebavzdelávania je v dnešnom svete rýchlych zmien kľúčovou schopnosťou úspešných zamestnancov.
Rozhoďte siete všade: využite služby personálnej agentúry
Buďte otvorení všetkým možnostiam. Personálne spoločnosti sa zaoberajú hľadaním vhodných pracovných pozícií pre široké spektrum uchádzačov. Plus, správna personálna agentúra vám poskytne aj niečo navyše: poradenskú službu a podporu pri získavaní pracovného miesta, keďže konzultant veľmi dobre pozná nároky klienta na pracovnú pozíciu. U nás, v Manpower je táto služba pre každého uchádzača o prácu vždy bezplatná, počas hľadania práce, aj po jej nájdení. Stačí napísať krátky mail na [email protected] , kde uvediete o akú prácu máte záujem a do prílohy priložiť CV. Naši skúsení Manpower konzultanti vás budú ďalej kontaktovať a informovať o vhodných pracovných ponukách.
Vytlčte zo sociálnych sietí to najlepšie
V dnešnej dobe je možné nájsť si prácu práve prostredníctvom sociálnych sietí. Je bežné, že zamestnávatelia v rámci personálneho marketingu využívajú priestor Facebook-u, či Instagram-u. Pre intenzívny kontakt so svetom práce je mimoriadne vhodný LinkedIn: ak ste si ešte nezaložili účet, je správny čas to napraviť. Prečo? Je to platforma, kde môžete nadviazať kontakty s bývalými spolužiakmi, kolegami, získať informácie o pracovných pozíciách, ktorých požiadavkám vyhovujete. Mnoho personalistov túto platformu využíva na vyhľadávanie talentov, preto venujte vytvoreniu svojho profilu pozornosť. Odkaz na svoj LinkedIn profil vložte aj do svojho životopisu, personalista túto informáciu ocení.
Popracujte na svojom CVčku a nepodceňujte motivačný list, resp. sprievodný mail
Je ideálny čas na aktualizáciu životopisu po formálnej, ale i obsahovej stránke. Návodov, ako napísať pútavé CV nájdete mnoho, vyberte si taký, ktorý sa vám najviac pozdáva a prispôsobte si ho. Čo je to motivačný list a prečo je dobré sa mu venovať? Ide o krátke vysvetlenie, prečo ste si vybrali ponuku tej-ktorej spoločnosti, čím vás zaujala a prečo si myslíte, že ste práve vy tým vhodným kandidátom na pozíciu. Motivačný list by mal obsahovať aj konkrétne pracovné úspechy s odkazom na vaše zručnosti a schopnosti, pomocou ktorých ste ich dosiahli. Každý personalista ocení, ak spolu s CV zašlete aj motivačný list, hoci jeho zaslanie spoločnosť nevyžaduje. Prejavíte tým svoj eminentný záujem o pracovné miesto. Motivačný list píšte vždy osobitne ku každej konkrétnej pracovnej ponuke.
Náš tip: Dobrý trikom ako si poistiť úspešnosť svojho životopisu je vždy ho jemne upraviť na mieru, v súlade s požiadavkami, ktoré vyžaduje vami vybraná pozícia. Vyzdvihnite potrebné zručnosti, neuveďte zbytočné informácie alebo pracovné pozície, ktoré sú staršieho dáta a ich náplň je na míle vzdialená tej, o ktorú sa práve uchádzate. Urobiť kobercový nálet na množstvo pozícií s rovnako formulovaným životopisom nemusí byť vždy víťaznou stratégiou.
Reagovať na kvantá pracovných ponúk nie je potrebné
Nereflektujte na množstvo pracovných ponúk, vyberte si tie najzaujímavejšie a pre vás najvhodnejšie príležitosti. Vecne zhodnoťte svoje schopnosti a skúsenosti, a tým aj šance pozíciu získať. Menej môže byť viac aj v tomto prípade.
Ak vás personalista kontaktuje a vy sa nebudete vedieť zorientovať, o akej pozícií hovorí, vyšlete tým negatívny signál a môžete prísť o šancu prácu získať. Personalista nadobudne dojem, že pozícia, s ktorou vás oslovil, je pre vás len jednou z mnohých alternatív. Pokojne si pracovné ponuky, na ktoré ste zareagovali, vytlačte a nechajte na dostupnom viditeľnom mieste. Na telefonický pohovor tak budete pripravený kedykoľvek.
A ešte niečo: ak sa vám personalista ozve v nevhodnej chvíli, napr. keď ste v hlučnom prostredí alebo niečím zaneprázdnený, nie je nič zlé na tom, ak mu situáciu krátko osvetlíte a poprosíte ho, či ho môžete kontaktovať neskôr.